22. 10. 2025

Jak zatraktivnit inzerát na prodej firmy – a čím zaujmout vážné kupce

Prodej firmy není jen o ceně – je to také o tom, jak ji dokážete prezentovat. Silný, profesionálně napsaný inzerát rozhoduje o tom, zda se vám ozvou skuteční investoři, nebo jen „podívaná bez výsledku“. Níže najdete konkrétní tipy, jak váš inzerát zatraktivnit a zvýšit tím šanci na rychlý a úspěšný prodej.


1) Titulek, který prodává – žádné obecnosti

Místo nudného:
„Prodám firmu“
zvolte konkrétní a lákavý nadpis, např.:

  • Zavedená výrobní firma s dlouholetými kontrakty – stabilní zisk

  • Ziskový e-shop s pravidelnými zákazníky – připraven na expanzi

  • Pronajímaný činžovní dům – garantovaný roční výnos 7 %

Titulek je to první, co rozhodne, jestli kupující klikne dál.


2) Vyzdvihněte benefity, ne jen popis

Kupující nehledá „co firma je“, ale proč ji má koupit.

Napište:

  • v čem je firma výjimečná (know-how, lokalita, licence, technologie)

  • co funguje (opakující se zákazníci, nízké náklady, exkluzivní smlouvy)

  • kde je potenciál růstu (nové trhy, zvýšení kapacit, export, franchisa)


3) Čísla prodávají – ale ta správná

Uveďte alespoň 3 klíčové metriky:

  • Roční tržby / zisk (ideálně za 3 roky)

  • Hrubá marže nebo EBIT(DA)

  • Počet zákazníků / smluv / jednotek

  • Návratnost investice či odhadovaný výnos

Seriózní kupující chce vidět fakta, ne vágní ujišťování.


4) Přidejte profesionální fotky nebo přílohy

Vizuál zvyšuje důvěryhodnost. Doporučeno:

  • fotky provozu, kanceláří nebo technologií

  • printscreen GA/ERP reportů (anonymizované)

  • půdorysy, seznam strojů, skladů, jednotek

Neříkat – ale ukázat.


5) Vsaďte na emoce – příběhy prodávají

Stručně vysvětlete:

  • proč firma vznikla

  • co se jí podařilo

  • proč ji prodáváte (reálné a pravdivé důvody budí důvěru)

„Prodávám kvůli odchodu do důchodu / změně oboru / stěhování“ působí lépe než mlžení.


6) Nabídněte podporu při převzetí

Kupující milují jistotu. Přidejte:

  • Zaškolení a předání know-how

  • Možnost přechodné spolupráce

  • Předání kontaktů, dodavatelů, databází

Zvyšuje to cenu i přitažlivost.


7) Pište pro kupce, ne pro sebe

Inzerát není katalog, ale prodejní text. Zaměřte se na to,
co kupující získá – ne na to, co jste do firmy investovali.


Shrnutí – co dělá inzerát atraktivní:

✔ Silný titulek zaměřený na výnos nebo výhodu
✔ Jasné benefity a konkurenční výhody
✔ Reálná čísla a fakta
✔ Fotky a přílohy
✔ Logický důvod prodeje
✔ Nabídka asistence po převzetí


Chcete, aby váš inzerát působil profesionálně a přitáhl vážné kupující?
Na ByznysNaProdej.cz vám pomůžeme inzerát nejen zveřejnit, ale také upravit tak, aby skutečně prodával.